w w w w

baner
Jesteś w:   Strona Główna
large small default
PDF Drukuj Email
Wpisany przez Jolanta Cyprych, Aleksandra Dudzińska   

Naukowy Dzień Dziecka

            Uczniowie ZS-P w Lipiu zawsze na wesoło świętują Dzień Dziecka. Podobnie było i w tym roku szkolnym, z tą tylko różnicą, że wszystkie gry i zabawy miały charakter naukowy. Poprzez zabawę dzieci uczyły się świadomego korzystania z nowoczesnych technologii, wykorzystywania w praktyce nabytej w szkole wiedzy, kreatywności, a także pracy w zespole rówieśników.

Zarówno młodsi jak i starsi doskonale odnaleźli się w świecie klocków LEGO. Tym razem jednak nie tworzyli z nich statycznych instalacji, lecz niewielkie roboty-pojazdy zaopatrzone w elektroniczne „mózgi”, dzięki którym można było nimi zdalnie sterować. I tak, w zależności od inwencji konstruktorów, roboty ścigały się, pokonywały skomplikowane tory przeszkód, a nawet tańczyły.

Wiele mocnych wrażeń przyniosły wszystkim podróże w wirtualnej przestrzeni, co było możliwe dzięki specjalnym goglom. Nałożenie ich sprawiało, że dzieci przenosiły się do trójwymiarowego świata gier komputerowych. Siedząc bezpiecznie na krześle przed ekranem komputera, miały wrażenie, że pędzą z zwrotną prędkością rollecosterem na szczyt ogromnego zamku, ziemia błyskawicznie oddala się sprzed ich oczu, a za oknami pojazdu, w którym się znajdują, zionie budząca grozę przepaść.

Po takich emocjach z przyjemnością kontynuowano zabawę w sposób nieco spokojniejszy – na matach i tablicach interaktywnych. Przygotowane przez nauczycieli gry edukacyjne pobudzały wyobraźnię, uczyły logicznego myślenia i skutecznego rozwiązywania problemów, co z pewnością przyda się dzieciom w dorosłym życiu.

Najmłodszym szczególnie przypadło do gustu kolorowanie z wykorzystaniem aplikacji Quiver. Sprawiała ona, że wykonana przez dziecko ilustracja „ożywała” w zbliżonym do niego tablecie lub telefonie, a znajdujące się na rysunku postacie poruszały się, przynosząc tym samym małemu artyście wiele radości.

Trudno sobie wyobrazić Dzień Dziecka bez czegoś słodkiego. Jak się okazuje także w ten obszar można wykorzystać do zaprezentowania ciekawych doświadczeń chemicznych. Pod kierunkiem animatorów „molekularnej kuchni” dzieci same stworzyły lody z naturalnych składników. Było to możliwe do wykonania w bardzo krótkim czasie dzięki użyciu ciekłego azotu i suchego lodu.

Piękna pogoda sprzyjała również zabawom na szkolnej szachownicy. Uczniowie najchętniej przyporządkowywali sobie jedną figurę szachową i całą klasą rozgrywali partie, a dla indywidualistów przygotowano zestawy szachów w tradycyjnych rozmiarach. Szachy przeżywają obecnie swój renesans i dobrze, bo uczą nie tylko cierpliwości, logiki czy myślenia przyczynowo – skutkowego, ale także są ciekawą alternatywą dla komputera, bez którego młode pokolenie często nie wyobraża sobie spędzania wolnego czasu.

Wspólne ognisko stanowiło zwieńczenie naukowego Dnia Dziecka w ZS-P w Lipiu, który był możliwy dzięki wsparciu ze środków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lipiu.